Boost je SEO in 10 gemakkelijke stappen!

Boost je SEO in 10 gemakkelijke stappen!

Wanneer we informatie nodig hebben, grijpen de meesten van ons nog steeds naar Google. We typen onze vraag, of enkele kernwoorden in de zoekbalk in en verwachten dat we relevante websites te zien krijgen die onze vraag kunnen beantwoorden. Maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat jouw website daar als eerst getoond wordt? Deze 10 tips kunnen je alvast op weg helpen.

  • Creëer content die inspeelt op de vragen van je doelgroep. Gebruik keywords waarop zij ook daadwerkelijk zoeken en laat je content vragen beantwoorden waar zij mee zitten. Zo zal je goed scoren in Google, je content beantwoordt namelijk op een pertinente vraag die aansluit bij de keywords die je gedefinieerd hebt.
  • Gebruik 1 à 2 longtail keywords. Keywords zijn essentieel, maar té veel keywords schaden je SEO ranking. Google zal een overvloed aan keywords beschouwen als “stuffing” en zal je hiervoor afstraffen. Het lijkt zo alsof je content geen duidelijke boodschap of doel heeft. Je beantwoordt dan ook nooit aan de vraag die elk van de keywords in houdt. In plaats van keyword stuffing focus je best op 1 à 2 vragen die je in 1 onderwerp kan behandelen.
  • Zorg ervoor dat je tekst natuurlijk leest. Nu je weet welke 1 of 2 longtail keywords je zal gebruiken voor je post, is het belangrijk dat je ze niet té duidelijk laat terugkomen. Het verschijnen van een keyword mag het leesproces niet verstoren. Ze moeten op een natuurlijke manier in de tekst worden geïncorporeerd. Zorg er wel steeds voor dat je keywords voorkomen in je title tag, in eventuele headers, in de URL en in de metadescription. Zo maak je het gemakkelijk voor search engine crawlers om snel te weten te komen waarover je post gaat.
  • Geef een alt-tekst aan je beeldmateriaal. Gebruik je foto’s in je posts? Perfect, maar zorg er wel voor dat ook de search engines weten wat er op de foto staat. Een zoekmachine kan geen foto’s bekijken tenzij er in de alt tekst staat wat er op de foto te zien is. Hier laat je dan ook best een keyword terugkomen.
  • Zorg ervoor dat je website mobile friendly is. Deze tip lijkt tegenwoordig misschien vanzelfsprekend, het is allerminst zo. Nog te vaak wordt een responsive design over het hoofd gezien. Dit zal niet goed beoordeeld worden door search engines want non responsive design verslechtert de landingpage experience.
  • Zorg voor een minimale laadtijd. Nog een element dat landingpage experience kan schaden is de laadtijd van je webpagina. Mensen hebben geen geduld meer om 5 seconden te wachten tot een webpagina is geladen, hoe zou je zelf zijn? Genereert je pagina een hoge bouncerate in combinatie met een lage time on site? Dan zal je content als minder relevant worden beschouwd. Gebeurt dit vaak voor dezelfde keywords? Dan kan je website laag geranked worden voor deze keywords. Laat dit nu net 1 van je longtail keywords zijn en je zit in de SEO problemen.
  • Maak de opbouw van je website zodanig dat het logisch is voor je bezoeker. Bezoekers moeten eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken. Daarom moet de website opgebouwd zijn vanuit het standpunt van de user. Dit zal SEO ten goede komen wanneer je in je webcontent woorden en formuleringen gebruikt die de bezoeker ook gebruikt om te zoeken.
  • Gebruik inbound links. Kan je in je blogpost naar andere artikels op je blog linken? Of kan je linken naar betrouwbare third party content? Doe dat dan zeker. Dit toont aan zoekmachines dat je content relevant is en dat het gebaseerd is op betrouwbare bronnen.
  • Wat doet de concurrentie? Het is moeilijker om bovenaan in de zoekresultaten te belanden voor contentstukken waarvoor er 13 in een dozijn zijn. Zoek naar originele invalshoeken voor je content, laat je positionering doorschijnen op je productpagina’s. Zorg dat je keywords kan gebruiken die je differentiëren van de anderen.
  • Heb je deze tips gevolgd en zie je dat je nog steeds organisch niet zo goed scoort? Heb dan geduld. Google houdt er namelijk ook rekening mee hoe oud een website is en welke historiek eraan verbonden is. Eens duidelijk is dat jouw website een stabiele omgeving is die relevante content aanbiedt, zal een goede SEO ranking volgen.

Heb je deze 10 tips geïmplementeerd maar ben je nog niet tevreden? Contacteer ons via onderstaand formulier voor een vrijblijvend gesprek over hoe wij jouw SEO verder kunnen helpen!

 

Een vraag over online marketing?

Related posts