Wat is branding?

Wat is branding?

Branding is bouwen aan je merk. Het is een pull techniek. Klanten naar je merk toe trekken en ze emotioneel binden. Het geeft je marketing inhoud en context. Het is strategisch en is vooral het onderliggende, je basis.


Branding en marketing

Branding toepassen in je marketing is branding management. Dit zijn acties om je merk te gaan positioneren in de markt en een connectie te maken met je klanten.

Marketing is een push techniek. Eens de klanten gebonden zijn kan je je product of dienst uitleggen en laten zien welk probleem dit oplost. Het is tactisch, het zichtbare.

Branding is wie je bent en de richtlijnen waarbinnen alle communicatie moet gebeuren. Marketing is hoe en op welke manier je gaat vertellen.

  1. Drijfveren van je bedrijf
  2. Onderscheidend vermogen
  3. Missie van je bedrijf
  4. Inspiratie van je bedrijf
  5. Waarom je klanten wil helpen
  6. Hoe wil je dan klanten over je bedrijf denken (imago)

Met marketing vind je klanten en activeer je ze. Met branding bind je ze aan je bedrijf en maak je ambassadeurs van je klanten.

Zoals men zegt: marketing vindt en branding bindt!

Branding schetst een beeld in de gedachten van je klanten

Branding is niet alleen je logo of kleuren maar het gevoel dat je bij klanten opwekt. Het moet een antwoord bieden op de vragen: waarom zou ik je product of dienst moeten kopen en waarom zou ik dit product specifiek bij jou moeten kopen?

Met branding wil je dus zorgen dat jouw (potentiële) klanten exact een beeld hebben dat jij wilt dat ze hebben. Daarom gaat branding zowel over je identiteit als over de perceptie van die identiteit door de buitenwereld. Enkele vuistregels:

  1. Zorg voor een mooi logo en een mooie huisstijl
  2. Trek dit door in al je uitingen (marketing)
  3. Stel de tone of voice van je bedrijf vast (communicatie)
  4. Wees consistent


Branding als element in de prijsbepaling

Een laatste element waarin branding essentieel is, is in het bepalen van de prijs. De monetaire waarde van een product kan je uitdrukken in een bedrag, maar is dit de kostprijs of de prijs die mensen bereid zijn om te betalen? Het verschil hiertussen kan worden beïnvloed door het merk. De monetaire waarde is namelijk niet altijd gelijk aan de ‘perceived value’. Deze laatste zal ervoor zorgen dat consumenten de correcte prijs voor jouw producten willen betalen. Zit er iets mis in de perceptie van het product, dan zal het ook moeilijk zijn om het tegen een rendabele prijs te kunnen aanbieden.

 

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen om een sterke branding te creëren? Stel ons een vraag via het formulier hieronder en wie weet zitten we binnenkort eens samen voor een vrijblijvend gesprek!

Download onze branding worksheet!